نرم افزار شناختی تخصصی برای بهبود توانایی های شناختی در افراد مبتلا به اختلالات عصبی یا شناختی و هم چنین تقویت یادگیری و ارتقا عملکرد در افراد سالم طراحی شده است. این نرم افزارها برای آموزش و توانبخشی عملکردهای شناختی مانند توجه، حافظه ،مهارت های حل مسئله، تصمیم گیری، استدلال و… استفاده می شود.

چند نمونه از نرم افزارهای شناختی تخصصی عبارتند از:

نرم افزار آموزش شناختی، که برای بهبود توانایی های شناختی در افراد مبتلا به شرایطی مانند آسیب مغزی تروماتیک، سکته مغزی یا زوال عقل استفاده می شود. این نرم افزار ممکن است شامل تمرین هایی برای بهبود توجه، حافظه و عملکرد اجرایی باشد.

نرم افزارهای شناختی که برای ارتقا مهارت های شناختی و تقویت کارکردهای اجرایی مغز در افراد طبیعی سالم طراحی شده است

نرم افزار آموزش مغز که برای بهبود عملکرد شناختی و جلوگیری از زوال شناختی در افراد سالم طراحی شده است. این نرم افزار ممکن است شامل تمرین هایی برای بهبود حافظه، توجه و سرعت پردازش باشد.

نرم افزار شناختی تخصصی ابزار مهمی در توانبخشی و درمان افراد مبتلا به اختلالات عصبی یا شناختی است. این نرم افزار با ارائه تمرینات و آموزش های هدفمند می تواند به بهبود عملکرد شناختی و کیفیت زندگی کمک کند.

موثر در تقویت

کارکردهای اجرایی توجه و تمرکز
مهارت های شناختی خواندن و نوشتن
حل مسئله یادگیری زبان
تصمیم گیری حافظه
ریاضیات سرعت پردازش
درک کلامی پاسخگویی
حافظه کاری هوشیاری

موثر در درمان

اختلالات یادگیری اختلالات خلقی-عاطفی
اختلالات اضطرابی اختلالات عصبی-عضلانی
اختلال نقص توجه اختلالات شناختی سالمندان
اختلالات افسردگی بیماری آلزایمر
اختلال پرخاشگری بیماری پارکینسون
اختلال بیش فعالی آسیب های مغزی
اختلالات پس از آسیب اختلالات وسواس

روند جلسات تقویت شناختی با نرم افزار

در کلینیک مغز و شناخت فردیت پس از انجام ارزیابی های عصب شناختی و شناختی و آنالیز داده ها با توجه به نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی، ماژول های درمانی یا تقویتی برای هر مراجع به صورت اختصاصی تنظیم می شود.

تمامی جلسات با نرم افزارهای تخصصی شناختی اجرا می شوند و توضیحات مربوط به تسک ها توسط متخصص مغز و شناخت که در تمام طول جلسات در کنار مراجع حضور دارد ارائه می شود.

در هر جلسه نحوه عملکرد مراجع توسط نرم افزا ثبت شده و در جلسات بعدی متناسب با میزان پیشرفت در هر بازی مربوط به تقویت مولفه شناختی خاص، تمرینات پیچیده تر و دشوارتر می شوند بدین ترتیب جلسات کاملا پویا بوده و از تکرار و ماندن در یک سطح، جلوگیری می شود.

پایان جلسات تقویت شناختی با نرم افزار

پس از به پایان رسیدن دوره، نرم افزارها گزارش های بسیار دقیق و جامعی از نحوه عملکرد مراجع در هر یک از بازی ها و میزان پیشرفت در تقویت هر یک از مولفه های شناختی مانند حافظه، توجه، تمرکز، حل مسئله، استدلال و… ارائه می دهد

بدین ترتیب با آنالیز داده های نرم افزارها می توانیم به کارکرد مهارت های مختلف شناختی مراجع پی برده و برای ادامه روند برنامه ریزی جامع و دقیقی انجام دهیم. پس از پایان دوره مراجع می تواند برای ارتقا مهارت های سطح بالا، پیچیده و عالی شناختی، دوره های تقویت شناختی فوق تخصصی را ادامه دهد و برای آموزش های اختصاصی تر در زمینه مورد هدف شروع به فعالیت کند

  • نرم افزار CaptanLog
  • نرم افزار CogLab
  • نرم افزار CanTab
  • نرم افزار IVA-2

فاصله زمانی رویداد (4)

شنبه
-
اتاق: 200

دوشنبه
-
اتاق: 200

چهارشنبه
-
اتاق: 200

پنجشنبه
-
اتاق: 200

انتخاب برنامه زمان بندی